Hymer
44 jaar
home / Nieuws / De beste Hymer-basis: Sprinter of Ducato?

De beste Hymer-basis: Sprinter of Ducato?

10 Dec
De beste Hymer-basis: Sprinter of Ducato?

Hymer heeft de b-klasse moderncomfort I op basis van de nieuwe mercedes-benz sprinter met voorwielaandrijving uitgebracht. Hoe gedraagt deze integraal zich in vergelijking met de exsis-I op vertrouwde basis van een fiat ducato? Wij vergeleken beide campers.

Heeft hij echt voorwielaandrijving? Soepel zigzagt de Hymer ModernComfort I op basis van de nieuwe voorwielaangedreven Mercedes Sprinter tussen de pylonen op de testbaan van Mercedes in Stuttgart- Untertürkheim. De afstemming van het onderstel is uitmuntend: corrigerend bijsturen gaat vrij makkelijk, de camper helt nauwelijks over en hij slingert niet. Het laatste was een zwak punt van de vorige Sprinters. Mercedes, Hymer en Al-Ko hebben dit verholpen met het zogeheten SLC-chassis.

Opvallend is wel dat het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) vrij snel ingrijpt door één of meerdere wielen af te remmen om de camper stabiel te houden. Want door de soepele elektromechanische stuurinrichting en de McPherson-veerpoten zou de Sprinter zonder ESP sneller tussen de pylonen kunnen rijden. Maar dat spoort niet met de filosofie van Mercedes. Die houdt eerst en vooral in dat het voertuig in geen enkel geval mag kantelen. Bij de uitwijktest of tijdens het slalommen komt er daardoor zelfs geen wiel van de grond. Deze veiligheidsvoorziening is natuurlijk helemaal op zijn plaats in een camper. Je wil daar immers ontspannen mee reizen en uitgerust op je bestemming aankomen. Op een testbaan heeft hij niets anders te zoeken dan na te gaan of alle systemen in combinatie met de mechanische componenten van het onderstel goed en veilig functioneren.


De ModernComfort van Hymer op basis van een Mercedes Sprinter
stuurt makkelijk tussen de pylonen door.

Wat bijzonder goed bevalt aan de ModernComfort is de combinatie van rijcomfort en veiligheid. Met name de vooras vangt de meeste oneffenheden in het wegdek soepel en geluidloos op. Nog beter dan zijn voorganger. De Al-Ko-achteras die onderdeel is van het SLC-chassis staat met zijn met torsievering en onafhankelijke wielophanging sowieso bekend om zijn goede rijcomfort. Naast het welbevinden van de bestuurder en passagiers ontziet een comfortabel onderstel ook het interieur. Op een normaal wegdek is bovendien niet te merken dat deze camper zijn kracht via de voorwielen op de weg brengt.

HYMER MODERNCOMFORT I 580
BASISVOERTUIG:
Mercedes Benz Sprinter 314 CDI, 2,2 liter turbodiesel, 143 pk (105 kW), emissienorm Euro 6c, AdBlue-inspuiting, SLC-chassis, onafhankelijke wielophanging en torsievering achter, handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving
MATEN EN GEWICHTEN:
(l x b x h) 699 x 219 x 296 cm, wielbasis 390 cm, maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg, rijklaar gewicht 2.990 kg, trekgewicht geremd 2.000 kg
BEDDEN:
Hefbed 194 x 145 cm, bedden achterin 195 x 86 cm en 220 x 86 cm met tussenstuk
VULHOEVEELHEDEN:
Schoon-/vuilwatertank 180/150 l, gas 2 x 11 kg
STANDAARDUITRUSTING:
(onder meer): airbags bestuurder en bijrijder, ABS, ESP, zijwindassistent, startknop en Keyless Go, versterkte dynamo en laadbooster, elektrische ramen en centrale vergrendeling stuurcabine, kaderramen, led-dagrijverlichting en led-knipperlichten geïntegreerd in koplampen, multifunctionele achterlichten in hybridetechnologie, houtvrije opbouw, dak van vezelversterkte kunststof/ aluminium sandwichplaat, bodem vezelversterkte kunststof sandwichplaat, zijwanden aluminium sandwichplaat 34 mm, isolatie PU-schuim in PUAL-techniek, verwarming Truma Combi 6, koelkast 142 l, voor- en achterkant van vezelversterkte kunststof sandwichplaat, boordaccu 95 Ah
BASISPRIJS:
€ 97.390
HYMER EXSIS-I 588
BASISVOERTUIG:
Fiat Ducato 2.3 multijet, 130 pk (96 kW) turbodiesel, Euro 6 zonder AdBlueinspuiting, McPherson-veerpoten voor en laaggeplaatst Al-Ko-chassis met torsievering en onafhankelijke wielophanging achter, handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving
MATEN EN GEWICHTEN:
(l x b x h) 699 x 212 x 277 cm, wielbasis 390 cm, maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg, rijklaar gewicht 2.840 kg, toegelaten trekgewicht 2.000 kg
BEDDEN:
Hefbed 88 x 150 cm, bedden achterin 200 x 80 cm en 190 x 80 cm
VULHOEVEELHEDEN:
Schoon-/vuilwatertank 115/105 l, gas 2 x 11 kg
STANDAARDUITRUSTING:
(onder meer): airbags bestuurder en bijrijder, ABS, ESP, Traktion Plus, Hill Start Assist, elektrische ramen, led-dagrijverlichting en led-knipperlichten geïntegreerd in koplampen, kaderramen, houtvrije opbouw, dak vezelversterkte kunststof/ aluminium sandwichplaat, bodem vezelversterkte kunststof lichtgewicht bodem geïsoleerd met XPS-schuim, zijwanden aluminium sandwichplaat 34 mm geïsoleerd met PU-schuim, verwarming Truma Combi 6, koelkast 90/160 l (speciale uitvoering), voor- en achterkant van vezelversterkte kunststof sandwichplaat, 60 cm brede toegangsdeur, boordaccu 95 Ah
BASISPRIJS:
€ 87.590

 

Lees hier het hele artikel

scroll omhoog